Nytt treningsprogram

For et par, tre uker siden fikk jeg nytt treningsprogram hos fysioterapeuten. Ok, så er trening kanskje å ta litt hardt i, sånn sammenlignet med dere i den friske verden. Det er bare 1-3 øvelser jeg skal gjøre pr dag. Men, jeg kaller det trening for meg selv, for det høres så friskt og normalt ut 😉 Har bare gjort noen få øvelser foreløpig, men nå satser jeg på at jeg er i gang hver dag. 

Det var veldig kjekt med nye øvelser, for de jeg hadde tror jeg jeg må ha hatt i flere år. Jeg må vel skynde meg å legge til at jada, jeg vet at jeg skal gjøre hver øvelse som om det er for første gang jeg gjør dem, det har nemlig fysio fortalt meg, men uansett var det godt å bytte litt 😉 

Jeg har øvelser for hver dag. Én til tre stykker pr dag. De to dagene i uka jeg har tre øvelser er den ene av dem å ligge i babystilling (tror jeg den yogastillingen heter). Noen øvelser gjør jeg på gulvet og noen gjør jeg sittende på gymballen min. 

Trening er for meg en overskuddsting. Er jeg i dårlig form, så er det det første jeg kutter. Det er ikke noe jeg MÅ gjøre, men det er selvfølgelig godt for meg også å bevege litt på meg. Gjøre øvelser som jeg kan klare innenfor grensene mine. Jeg har BPA (brukerstyrt personlig assistent) som gjør det meste som må gjøres i hus og heim, da kan jeg bruke litt energi på trening, for jeg vet at jeg får mat og alt jeg trenger uansett.  Og så må jeg jo legge til at jeg elsker å trene da 😃 Det er så godt å bruke kroppen, selv om det blir på en helt annen måte nå enn da jeg var frisk. Men jeg er ikke frisk. Så da er dette godt nok – for nå. 

En stor del av jobben nå som jeg er i gang med nye øvelser, er å finne grensene mine for hvor mye jeg kan gjøre. Jeg skal ikke bli for sliten og få symptomøking etterpå. Jeg kan ikke gjøre mer enn at jeg er i fin form igjen når jeg er ferdig med hvilen etter treningen. Jeg skal også klare å gjøre noe hver dag uten symptomøking. Det betyr at jeg ikke på noen som helst måte kan ta meg ut, eller presse meg. Det går garantert ikke. Jeg har jo en treningsintoleranse, så jeg må passe på. Men finner jeg balansen så kan jeg gjøre litt. Og er det noe jeg har merket i løpet av disse årene jeg har vært syk, så er det at det ikke trenger være alt eller ingenting, selv litt trening gjør godt. Så nå i begynnelsen er jeg veldig nøye på å gjøre få repetisjoner og jeg tar aldri mer enn ett sett. Når jeg har kjørt hele programmet et par uker, så får jeg se om jeg kan øke noe etter hvert. For jeg øker aldri for å komme i bedre form. Når en øvelse er lett og jeg klarer den godt innenfor grensene mine, da øker jeg. 

              Påkledningen er uklanderlig; yoga i blyantskjørt 😂

Reklamer

4 thoughts on “Nytt treningsprogram

  1. Det ser ut som trening i mine øyne! Men mine øyne er heller ikke friske da, men jeg syns det ser sprekt ut. Masse lykke til. Jeg heier på deg!

    Liker

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

w

Kobler til %s