Om å holde ut

Ofte dukker krigsmetaforer opp i forbindelse med sykdom. Det skal kriges og kjempes. Kamper skal vinnes. Noen ganger taper man. De som kommer seg gjennom sykdom og blir friske fremstilles som store vinnere. Og vi liker vinnere. 

Hva da med oss som ikke blir friske? Er vi tapere vi da? Er det en større kamp å bli frisk enn å holde ut sykdom?

Når vi velger å bruke alle disse krigsordene og -vendingene sier vi ikke da samtidig at vi har et valg om å bli frisk, eller fortsette å være syk? Har vi alltid det? Spiller det egentlig noen rolle for utfallet av sykdommen hvor mye vi kjemper og strever? 

Etter 5,5 år med sykdom må jeg si at for meg handler det om hard arbeid, absolutt. Holde fast ved de tingene som jeg tror er bra for meg. Unngå det som gjør meg dårligere, i den grad det er mulig. Men mest av alt handler det om å holde ut. 

Holde ut utmattelsen. Øresusen. Svimmelheten, både den der det svartner for meg og den der det føles som jeg spinner rundt og rundt og hjernen min ikke har rombegreper, så jeg bare faller mot bakken. Tyngdekraften tar nok over når hjernen fullstendig mister kontrollen. Holde ut å gå med filterbriller hele den lyse årstiden, den som liksom skal gjøre oss så godt. Søvnvanskene. Smertene. Kløen. Muskelrykningene. Vibrasjonene som forplanter seg fra gulvet og opp i senga når noen går. Lydintoleransen som gjør lyder om til smertebølger i det de passerer ørene. Holde ut aktivitetsrusen på en roligst mulig måte så den får minst mulig konsekvenser. De kognitive vanskene. Holde ut å fryse, eller å være for varm. Holde ut tungpustheten. Pulsen som galopperer avgårde. Holde ut at «alle andre» spiser masse god mat og gotteri som jeg må holde meg langt unna. Holde ut vondt i magen. 

Men også holde ut all hvilingen. All skjermingen. Alenetiden. Holde ut tap av tid og opplevelser med familie og venner. Alt jeg skulle ha gjort og opplevd. Alle elevene jeg skulle ha hatt. Holde ut å miste det livet jeg så gjerne skulle ha levd. 

  

Påsken i år har for meg handlet mye om å holde ut. Jeg var en tur hos legen mandag før påske. Mandag og tirsdag hadde jeg en ubehagelig «skjelving»/dirring inni kroppen. Onsdag og torsdag kom den vanlige aktivitetsrusen. Fredag flatet kroppen ut med det det betyr av symptomøking. Denne gangen var den sterke lydintoleransen en versting. Hjelper ikke akkurat på at øresusen også blir sterkere da. Lørdag dro sønnen avgårde på påskeferie. At det skjedde kl 10 var nok til å sende meg rett i aktivitetsrus igjen den dagen. Fra palmesøndag var kroppen igjen rolig, men dårlig. Onsdag var den «jeg snurrer rundt og rundt»-svimmelheten med den fryktelige kvalmen tilbake igjen. Heldigvis vet jeg at eisgel på nakke/hals/skuldre letter symptomene. Først på langfredag begynte jeg å kjenne et snev av bedring. 11 dager etter at jeg var hos legen. Da hadde jeg også hvilt fra 15 min til 1,5 time ekstra i fem dager. 

I tillegg til å holde ut symptomer, må jeg også holde ut all hvilingen. 18 timer og 20 min vanligvis altså, men ekstra i flere dager nå. Det er ikke lett å klare å ligge i ro i time etter time. Med propper i ørene og sovemaske foran øynene. Ikke gjøre noenting. Helst skal jeg vel ikke tenke heller. Prøver å drive med avspenning, eller kanskje det er meditasjon, men det er begrenset hvor lenge jeg klarer det om gangen.

 Jeg merket også at jeg trengte skjerming når jeg var oppe. Ikke lese fullt så mye, la hjernen hvile. Ikke se så mye TV. Lyd trigger øresus og er ikke spesielt bra for lydintoleransen heller. Ikke noe særlig fysisk aktivitet, det tåler jeg lite av. Så det ble korte økter med de få tingene jeg kunne gjøre. Og ekstra tid i senga. 

I slike perioder blir det lite stimuli. Jeg trenger skjerming, ro og hvile for å hente meg inn igjen. Men psyken min trenger noe helt annet. Den trenger og ønsker å være sammen med andre, gjøre ting, hjernen vil lese og lære. Jeg vil underholdes. Jeg vil avledes. Så jeg har gjort det jeg måtte så langt jeg klarte. Men etter hvert som jeg de siste dagene har blitt litt bedre, har det blitt litt mer mobil i senga og litt andre aktiviteter. Men jeg hviler fortsatt ekstra. 

Så, tilbake til et av spørsmålene jeg stilte i starten: er vi tapere vi som ikke blir friske? Nei! Jeg føler meg absolutt ikke som noen taper. Jeg ser heller ikke på mine medMEsyke som tapere. Jeg synes de/dere er utrolig sterke og tøffe! Og ikke minst utholdende ❤️

27 tanker på “Om å holde ut

  1. Den dagen jeg blir frisk, skal jeg løpe hele veien til toppen av Mount Everest. Løpe, ikke gå. Etter snart ti år med ME, blir det for blåbær å regne. Eller hva? 😉

    Likt av 1 person

  2. Godt blogga!

    Språkbruk legger sterke føringer for hvordan alt oppfattes, så også sykdom. Kanskje særlig sykdom, fordi den formidles med nettopp…ord.

    Kanskje er sykdomsdpråket påvirket av amerikansk «uttrykksmåte», fighting ditt, surviver datt. Krigsord som noe vi gjør og noe vi er. Lurer på hvordan språk i feks Buddhistiske(mindre krigselskende) kulturer omtaler å være syk lenge.

    Jeg tror jeg holder ut.

    Likt av 1 person

  3. Liker egentlig ikke å høre holde ut, men det er jo det vi må! Og vi er definitivt ikke tapere. Mange av oss prøver jo å gjøre mye for å bli bedre. Jeg vil heller kalle oss for kjempere! Håper du får noen bedre dager fremover😊

    Likt av 1 person

    • Kjempere er vi nok også, men noen ganger synes jeg det handler mest om å holde ut. Selv om jeg ønsker at livet mitt skal være mer enn det. Heldigvis er det veldig lett å holde ut noen ganger. Da er livet godt og jeg kan være rett og slett lykkelig. For vi er kjempeflinke til å glede oss over de små ting 😊
      Takk, det håper jeg også 😊

      Likt av 1 person

  4. Tilbaketråkk: Orker ikke mer av Elendighetsbeskrivelsene… | ~SerendipityCat~

  5. Du setter ord på hvordan vi også har det, Trine! Ett obligatorisk besøk hos legen og man blir dårlig lenge etterpå! Så slitsomt! Fint at du beskriver hvor krevende det er å hvile så mye som du gjør. Det tar utrolig mye energi både fysisk og psykisk. Vi måtte ordne med en resept mandag i forrige uke og har ligget helt utslått siden da og alle symptomene har vært så utrolig plagsomme. Sender en dose styrkeenergi fra oss begge og håper at du får noen gode dager! 🙂

    Likt av 1 person

  6. Du skriver så utrolig bra! Beskriver mine tanker og følelser så godt! Dette har jeg også tenkt på i påsken. Har vi gitt opp? Nei… Vi vet at vi ikke har gitt opp. Men friske tror nok det… vet jeg!
    Hva mener du med aktivitetsrus?
    er det som når jeg har gjort noe koselig og ikke klarer å roe ned etterpå? Kroppen er helt duracell helt til jeg kollapser i dagesvis!

    Likt av 1 person

    • Takk 😊
      Jeg tenker at aksept for sånn sykdommen er ikke er å gi opp. Det handler bare om at vi godtar situasjonen slik den er. Det er slitsomt å drive å kjempe og kave rundt etter løsninger som bare gir oss skuffelser i år etter år. Da er det bedre for meg i alle fall å akseptere og holde ut. Samtidig ligger håpet der om at én dag finner noen en kur eller noe som gjør oss bedre 💚

      Akkurat det er aktivitetsrus, ja. Så herlig når den står på, så utrolig fæl når tilbakebetalingen kommer.

      Ønsker deg så gode dager som mulig 😊

      Liker

      • Takk for svar ❤ jeg er så enig så enig! Trodde det bare var jeg som hadde det sånn… aktivitetsrus… et godt beskrivende ord!
        Takk det samme 😊
        jeg skal opp til min mor, og nok en gang prøve å forklare hvorfor og hvordan…. vil det noen ganger bli forstått?
        Klem ❤

        Liker

  7. Så bra sagt. Det krever mye viljestyrke å leve et ME-liv.
    Før jeg ble syk trente jeg mye, syklet 5-10 timer i uka. Før ritt ble det ekstra spissing av treningen frem mot konkurransedagen.
    Har blitt nødt til å parkere sykkelen. Men nå er jeg på mitt livs hardeste treningsprogram. Ikke fysisk men psykisk. Kroppen tåler lite fysisk. Etter 2 år som syk ser jeg klare mønster hva som gjør meg dårligere. Men så vanskelig å la være. Hodet mitt vil alt, men kroppen greier lite. Så mitt treningsprogram har en hovedregel; bremsa på/si nei.
    Så er det da et nederlag når jeg sitter hjemme når resten av familien går på tur i påsken? Eller når vi blir invitert ut til en bedre middag, og jeg sitter hjemme med mine knekkebrød fordi det er det magen min tåler best for tiden?
    Nei, jeg føler meg som en vinner når jeg greier å si nei. Min familie ser meg opplagt når de kommer hjem. Vi kjemper en stille kamp vi som har ME. Få tilskuere. Det vi presterer er ofte å la være å prestere. Flere år med dette krever utrolig mye. Dere har virkelig min respekt dere som har vært syke lenge. På tross av egne problemer ser dere lyspunkter i egen tilværelse, og oppmuntrer andre.
    Ved å være ved godt mot gir dere oss andre pågangsmot og livsvilje!

    Likt av 1 person

    • Takk, Geir 😊
      Gjenkjennelig at det er bremsa som får den største «treningen», ja. Ikke noe galt med livslysten og livsgleden i alle fall 😊 Kjempeflott at du klarer å prioritere det som gir energi i steden for det som bare sliter ut. Blir forresten god på knallharde prioriteringer også etter hvert.

      Ønsker deg mange gode dager 😊

      Liker

  8. Jeg har sagt det andre steder, men jeg må liksom legge igjen en kommentar her også: VELDIG bra post.
    For det er virkelig en HARD kamp, dette med å holde ut. Folk skulle bare ha visst HVA og HVOR MYE vi faktisk holder ut, har jeg innimellom tenkt.

    Og tapere er vi i hverfall ikke, vi kjemper jo på så godt vi kan og når stadig de delmålene vi har satt oss. Selv om det kan virke «smått» for den som står utenfor, så er det STORE ting for oss.

    Liker

    • Tusen takk 😄 Og takk for all deling.

      Heldigvis er det mange små mål underveis, det gjør det lettere å holde ut. Men enig med deg, folk skulle visst hvordan det er. Det er jo ikke bare å komme seg gjennom en influanse eller en tøff periode med sykdom eller annet. Dette er normalen vår. I år etter år.

      Ønsker deg så gode dager som mulig 😊

      Liker

  9. Tilbaketråkk: Aktivitetsrus, rolig kropp, aktivitetsrus, rolig kropp… | Tornerosesverden

  10. Det er virkelig så nyttig for meg å lese blogginnleggene dine. Skikkelig glad for at jeg fant den😊Jeg har ikke fått noen Me- diagnose enda, men kjenner meg igjen i nesten alt du skriver. Trodde jeg var utbrent, men blir ikke friskere. Jeg har vært syk siden november -13,og driver med utredning for tiden. Dette med adrenalinrush og aktivitetsrus er noe jeg kjenner så godt til og som jeg går så fem på hele tiden. Vanskelig å la være å gjøre alt man har lyst til når man først er i farta😜
    Har hatt problemer med å finne systemer i hva som utløser nedturene og det er frustrerende. Føles ganske uforutsigbart. Noen perioder er gode og så kan det være lange perioder med bare masse symptomer da sofaen er eneste blivende sted.
    Men det tar vel tid å finne ut av dette😊
    I hverfall glad for å ha funnet et helt lite samfunn av likesinnede her inne, og takk igjen for så fine beskrivelser av både tanker, følelser og symtomer😊

    Liker

    • Takk for det 😊 Så bra at du synes det jeg skriver er nyttig.

      Det tar tid å finne ut av denne sykdommen, ja. Og aktivitetsrusen er jo så god, der og da, og vi vil jo så gjerne 😉 Bare så dumt at det koster så mye.

      Ønsker deg lykke til med utredning og med å finne ut av hverdagen med sykdom. Klem

      Likt av 1 person

Legg igjen en kommentar