Avspenning – mer enn bare hvile

Etter hvert som jeg nå har ligget noen år med ME, har jeg erfart at det finnes ulike typer hvile.

Det finnes en type hvile der jeg bare ligger i senga og dagdrømmer. Tenker på alt, eller ikke noe spesielt.

En annen type hvile er den jeg får når jeg ligger med mobilen og chatter, leser og spiller litt. Da er det først og fremst deler av kroppen som får hvile. Denne hvilen kan også være en effektiv måte å avlede tanker på, de dagene det skulle være nødvendig.

Så har jeg den hvilen jeg har når jeg er litt mer utmattet, eller som gjerne kommer som en reaksjon på at jeg har gjort litt for mye. Da forsvinner jeg gjerne inn et sted mellom søvn og våken tilstand.

I perioder der jeg virkelig har vært dårlig, kan jeg bli ute av stand til å bevege meg i hvile. Uansett hvor mange ganger jeg gir beskjed til kroppen min om at nå vil jeg snu meg, denne stillingen er ikke god, så skjer det ingenting. Det er som om batteriet er fullstendig utladet og det trenger en stund på å lade litt opp slik at jeg igjen kan klare å bevege meg. En gang var jeg så tom for energi at jeg ikke klarte å åpne øynene. Da er det bare å ligge der og vente på at det går.

Etter hvert har jeg også blitt flinkere til avspenning. For å få til det kan jeg f eks bruke musikk, men for å lære god avspenning har jeg brukt avspenningsapp’er eller mp3-filer. Her finnes det masse å velge i, men jeg har forelsket meg i stemmen til Andrew Johnsen. Han har mange forskjellig app’er med ulike tema, men jeg bruker dem først og fremst for å få god avspenning. Og det har jeg fått til litt etter litt.

Hos Andrew Johnsen har jeg også lært en teknikk som er veldig effektiv for meg for å få slappe godt av i kropp (og hode). Den går kort fortalt ut på å telle baklengs fra fem til en samtidig som man puster ut. Dette gjør jeg flere ganger. Konsentrerer meg om en kroppsdel om gangen og avslutter meg hjernen. Når jeg har gått gjennom hele kroppen er jeg da som regel veldig avslappet. Tung i kroppen. Litt som om jeg legger kroppen fra meg. Ofte er det også rolig i hodet mitt. Tanker kommer og går uten at jeg gjør noe mer med dem. Så ligger jeg der da, og konsentrerer meg om pusten. Dette kan jeg gjøre en liten stund, eller opptil ca 1,5 time.

I det siste har jeg brukt avspenning mer bevisst. Jeg har brukt det for å lade opp. Jeg merker nemlig at jeg faktisk kan få litt energi av avspenning. Jeg kan også bruke det hvis jeg har gjort for mye og vil prøve å hente meg raskere inn igjen. Når jeg bruker avspenning da, kan jeg ofte etter en stund kjenne at nå, nå har jeg betalt tilbake den energien jeg hadde brukt for mye, og så begynner jeg å lade energi. Siden jeg nå har merket at dette er en mer effektiv måte å lade på, så prøver jeg å gjøre avspenning en eller flere ganger for dag, enten med å lytte til en app, eller at jeg selv bruker «telle+utpust» – teknikken.

Så da er det på tide med litt avspenning ser jeg på klokken 😉

Ha det riktig bra så lenge!

6 tanker på “Avspenning – mer enn bare hvile

  1. Hei 🙂 Dette var gode beskrivelser og interessant å lese. Jeg sitter her og nikker gjenkjennende. Viktigheten av å lære riktig avspenning når man har ME er uvurderlig! Jeg tror det er individuelt hva som funker for den enkelte, og man må prøve seg fram. Jeg har lært noen teknikker helt av meg selv, og jeg bruker også mp3 med guidet avspenning. Har noen forskjellige som jeg veksler på å lytte til. Jeg deler innlegget ditt på Facbook 🙂

    Liker

    • Hei 😊 Takk for at du deler 😊

      Så kjekt at du kjenner deg igjen. Var ikke helt enkelt å forklare dette, så jeg var litt spent på om det ble forståelig 😉 Ja, avspenning er virkelig nyttig for meg i alle fall. Godt å ha funnet noe jeg kan FÅ litt energi av og klare å roe ned før det blir kræsj.

      Liker

  2. Interessant tema, Trine. Jeg var liten da jeg lærte en teknikk for avspenning av faren min. Det har jeg brukt etter at jeg ble voksen og det kan fungere bra.

    Ellers kjenner jeg meg helt igjen på de forskjellige formene for hvile som du skriver om. Man har forskjellige former for hvile alt etter som hvor utslitt kroppen er. Jeg har også hatt slike perioder hvor kroppen nekter å bevege seg uansett hvor mye man prøver. Jeg lurer på om ikke «hjernespinn» er en av de tingene som tapper oss fort for energi? Men, det er ikke så lett å skru av hjernen når man ligger 22-23 timer i døgnet. Det er jo litt av den store utfordringen…å klare å skape variasjon for både kroppen og sinnet.

    I dag startet dagen med «photoshoot». Får se om det ble noe fornuftig ut av det. Det tok visst litt for mye energi og så er det hårvaskedag i dag, så det er vel best å prioritere den, tenker jeg! 🙂

    Liker

    • Så heldig du var som lærte avspenning da du var liten 😊 Har prøvd teknikken med avspenning, utpust og telling på sønnen min – og den funket!

      Hårvaskedager må man ta på alvor 😉 Hårvask her også i dag. Har stort sett det to ganger i uken nå! Innimellom gjør jeg det selv også.

      Hvis det det blir noe av fotoshooten regner jeg med du legger ut?

      Ha en fin dag 😊

      Liker

  3. Åja, Andrew Johnson har virkelig hjulpet meg med avslappingen også! Innimellom tenker jeg at han muligens har litt av æren for at jeg har blitt bedre, men det er vanskelig å si sikkert. Den med å telle baklengs er fin! Da skrur man av hjernesurret også, i hvert fall kan det roe litt. 🙂

    Liker

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s