Ny plan og oppetid på seks hele timer

Denne uka har jeg hatt testuke med ny aktivitetsavpassingsplan. 

Jeg har levd etter en slik fast oppsatt plan for når jeg skal være oppe, og når jeg skal hvile, siden sommeren -10. Jeg har selvfølgelig endret den etter hvor mye oppetid jeg har hatt. Planen nå ser annerledes ut enn den jeg hadde da jeg var oppe bare 2,5 timer/døgn i 2012. De siste månedene har jeg også forskøvet leggetidspunkt. I mange år la jeg meg kl 21. Etter hvert ble det utvidet til 21.30 og nå er det 21.45. 

Selv om intervallene for oppetid og hvile har endret seg, så har malen vært den samme siden jeg startet med disse planene. Opp kl 9 og spise frokost først. Så hvile før jeg stod opp igjen og kledde på meg og evt dusjet. Ny hvile før lunsj. Så kom dagens lengste hvile, den mellom lunsj og middag. På ettermiddagen var jeg oppe to ganger med hvile mellom og til slutt en litt lengre oppeøkt før det ble natt. Sju ganger oppe totalt i løpet av dagen. 

Etter hvert som oppetiden min har økt, har naturlig nok hvileintervallene blitt kortere. Har den siste tiden kjent på at det ble for kort hviletid til at jeg klarte å få god nok hvile. Det tar nemlig tid å komme i dyp hvile. For å få til den type avslapping, så trenger jeg nok et par timer og det er det jeg har prøvd å ta hensyn til med den nye planen. Den er også mulig å få til fordi jeg tåler mer oppetid. 

På den ny planen står jeg også opp kl 9, men nå starter jeg dagen med å kle på meg og evt dusje. Etter det spiser jeg frokost før første hvile. Om det å gjøre begge deler og å få en såpass krevende aktivitet som å dusje/kle på med en gang jeg står opp, går greit, er jeg fremdeles litt usikker på. Jeg fortsetter å gjøre det slik likevel og ser hvordan det går. Kan jo veldig godt hende at jeg trenger en innkjøringsperiode/tilvenning. Jeg kræsjer i alle fall ikke av å gjøre det slik. Må si at det å kunne få kle på seg med en gang man står opp faktisk er en fin ting, så jeg håper jeg kan fortsette med det. 

Hviletiden nå er ca 2 timer de tre første gangene jeg hviler og den siste hvilen er en time. Jeg har redusert antall hviler fra seks til fire. Da ser det ut som at jeg får bedre og dypere hvile flere ganger i løpet av dagen. Med den nye planen har det også vært lettere å unngå å ta med mobilen i sengen. Og mobilfri hvile er bedre hvile bare det. 

Oppetidene mine nå varierer fra 1 time til 1 time og 45 min. Med lengre økter på både oppetid og hvile, så får jeg mer ro over meg enn sånn som det var med den forrige planen. Der følte jeg etter hvert at jeg bare «sprang» rundt for å rekke noe når jeg var oppe og så var det plutselig tid for senga igjen. 

Jeg har også økt den totale oppetiden min med 20 minutter, til seks hele timer. Tok sjansen på det siden hvilen ser ut til å bli bedre med denne planen. Ellers er jo 10 min øking det jeg vanligvis bruker å ta. Evt kan den totale oppetiden nedjusteres litt hvis det tar tid å komme i balanse igjen. 

Denne uka har formen vært litt variabel. Ikke så rart med tanke på at jeg hadde tre «ut av huset»-aktiviteter uka før. Det betyr at jeg ikke har fått testet ut den nye planen skikkelig, men det kjennes ut som dette er en bedre måte å organisere dagen på med den oppetiden jeg har nå, så jeg fortsetter med denne og ser hvordan det går fremover. Evt så må jeg kanskje dele opp frokost og påkledning med hvile mellom sånn som jeg gjorde før. Er jeg ikke i helt god form, så kan jeg også kutte ned på oppetiden siste gang jeg er oppe. Resten av dagen tror jeg skal være grei. 

Så til dere som dropper innom her; nå er det altså ny besøksplan. Den på formiddagen fra 12-13 er som før. På ettermiddagen er jeg nå opp fra 18-19. Men som før, er det bare å si fra på forhånd hvis du har tenkt å komme en tur, så kan jeg gjerne flekse litt hvis et annet tidspunkt passer bedre. Nå har vi i alle fall en hel time å skravle på – uten å måtte skyndte oss fordi vi egentlig er langt over besøkstiden 😉

Reklamer

4 thoughts on “Ny plan og oppetid på seks hele timer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s