Jeg trener :)

Det burde vel kanskje stå «trening» i anførselstegn, for trening med ME er ikke hva trening en gang var. Kanskje hadde det vært riktigere å si at jeg gjør noen øvelser eller at jeg beveger meg litt, men trening høres så friskt og normalt ut 🙂

20140715-163000-59400379.jpgTreningsklar

I dag er det tirsdag og det betyr fysioterapi. I dag har jeg endelig trent skikkelig igjen, etter seks uker med dårligere form, smerter og behandling av skuldre og nakke. Men nå er formen grei igjen og jeg var superklar for trening.

Så hva består treningen min i? Det første året jeg trente gjorde jeg bare øvelser liggende på gulvet. Gjør det fremdeles, men nå har jeg også øvelser der jeg står på alle fire, eller sitter på en stor gymball. På alle øvelsene prøver vi at jeg holder meg innenfor pulssonen, eller at jeg i alle fall ikke kommer så mye og så lenge utenfor. Les mer om «prosjekt pulsklokke» her. Det er også slik at jeg ikke skal ha større belastning på treningen enn at jeg kan klare å holde meg innenfor grensene mine. Får jeg symptomøking i ettertid, så er det for hard trening.

Det er ikke gradert treningsterapi jeg holder på med i den forstand at jeg presser grensene mine etter hvert. Når formen blir bedre, kan jeg gjøre mer og da utvides øvelsene. Jeg startet med fysioterapi 30 min annenhver tirsdag. Det siste året har jeg hatt hver tirsdag.

I tillegg til fysioterapi gjør jeg noen styrkeøvelser alene de andre dagene i uka bortsett fra lørdag, da er det treningsfri 😉 Jeg gjør én øvelse pr dag. Her startet jeg med øvelser jeg gjorde liggende i senga, men nå gjør jeg dem på gulvet. Dette er øvelser som går mye på kjernemusklaturen i rygg og mage. I tillegg har jeg i det siste begynt å ta noen småturer ut.


Planken

Planken – startet med 2-3 sekund, er nå oppe i 2 x 10 sekund

Jeg gjør også noen tøyeøvelser hver dag etter frokost. Ligger på gymballen og får strekt ryggen godt. Så er det kattestrekk og til slutt tøying for baksiden av beina.

Hver ettermiddag ligger jeg i senga med beina oppover veggen. Det er en yogaøvelse. Da får jeg også strekt baksiden av beina, i tillegg til at den øvelsen skal være beroligende. Og så tenker jeg at det må være bra å få blodomløp den veien også i løpet av dagen.

20140715-165421-60861090.jpgIkke akkurat så superpraktisk med blyantskjørt, men, men…

Trening er en overskuddsting. Dersom formen er dårlig, eller det er mye aktivitet ellers en dag, kutter jeg treningen. Jeg tror ikke jeg blir bedre av å trene, men det er godt å holde kroppen i form i den grad jeg kan klare det. Det er stor mestringsfølelse i å klare litt. Dessuten elsker jeg trening ❤

Reklamer

12 thoughts on “Jeg trener :)

  1. Takk for ett inspirerende innlegg. Jeg må begynne med noe systematisk trening/øvelser jeg også. Syns tapet av muskler begynner å bli vansklig å bære, bokstavelig talt. Men først, barnas sommerferie.

    Godt å lese at du er i litt bedre form igjen.

    Liker

    • Godt å være i bedre form også 😊

      Når det gjelder trening har jeg merket at alle monner drar. Ikke så mye som skal til egentlig. Bare pass på å prøv deg forsiktig fram så du ikke blir verre.

      Lykke til men god sommer med barna først 😊

      Liker

  2. Så bra du får trent litt. Ble nokk litt inspirert her;) Driver jo å prøver å bli bedre med hjelp av yoga, men de dagene i sommer hvor det har vært varmest har det omtrent vært umulig. Bare blitt for varm og sliten.
    Det med å bli bedre. Selv om du sier du ikke tror du blir bedre av å trene, så klarer du jo mer og mer. Husker jeg selv lå hele timen da jeg startet på yoga mai 2012. Nå går jeg tre gg i uken. Klarer litt mer på timene, men føler ikke at det har særlig virkning på symptomene mine enda. Men man skal uansett være fornøyd med å klare mer:)

    Liker

    • Så bra å høre at du klarer yoga! Utrolig godt å se framgang å klare mer uansett hva som gjør det 😊 Nei, på de varmeste dagene blir det mest hvile.
      God trening fortsatt med ønske om enda mer framgang for deg 😊

      Liker

  3. Inspirerende! Jeg har ikke noe erfaringer med pulsklokker generelt så lurer på hvilken pulsklokke du bruker? Og hvilke funksjoner man trenger i en pulskolokke i denne form for «trening», og som kontroll av «pulssonen»?

    Liker

    • Hei og takk 😊
      Jeg har en ganske enkel pulsklokke, Polar FT4. Det du trenger er en som du kan stille inn i «treningsintervall» slik at klokken piper når du havner utenfor sonen din. Dersom du ønsker går det an å få noen som viser hvordan pulsen forandrer seg i løpet av dagen også. Det legges da inn på PC. (Usikker på om min har det, men har ikke behov for å være så avansert).

      Liker

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s