Prosjekt pulsklokke

20140418-175657.jpg

Jeg går med pulsbelte og pulsklokke. Hver dag. Hele dagen. Har gjort det i flere måneder nå. Har gjort det et par perioder tidligere også. Pulsklokken er innstilt på et bestemt intervall. Når jeg kommer utenfor denne sonen, piper klokken. Min sone ligger på en puls på 50-100. Utenfor den piper klokken.

Dette er vel for de fleste en uvanlig lav puls å ha sonen stilt inn på. I alle fall for dem som er friske og driver og trener for å bli sprekere. Ingen blir vel sprekere av å holde pulsen under 100 hele dagen?

Jeg går ikke med pulsklokke for å trene. Jeg bruker den som en hjelp i aktivitetsavpassingen, for å forhåpentligvis bli friskere.

For ME-syke er det nemlig slik at vi har en lav anaerob terskel, dvs terskelen for når kroppen produserer mer melkesyre enn den klarer å kvitte seg med. For ME-syke kan anaerobisk terskel inntreffe allerede på 50% av makspuls.

Man kan finne både makspuls og anaerob terskel ved hjelp av f eks en sykkeltest der dette kan måles. Det har ikke jeg mulighet til å gjøre, så jeg har løst dette teoretisk. Funnet en formel for utregning av makspuls og halvvert den. Kom da fram til at min anaerobiske terskel gjerne ligger på en puls på 90, eller litt over.

Da jeg startet å bruke pulsklokken prøvde jeg å sette øvre sonegrense til 90. Det ble fryktelig vanskelig. Klokken pep og pep. Etter en stund satte jeg den opp til 100. Da gikk det litt bedre, men fremdeles piper jeg en del. Hvor mye avhenger av formen min. Jeg tenker at selv om jeg kanskje skulle hatt pipingen innstilt på en lavere puls, så er det dette som er realistisk for meg å få til. Alternativet, hvis systemet blir for strengt, er at jeg gir opp. Uten pulsklokke ville pulsen sikkert ligget på 120-140 ++ store deler av den tiden jeg er oppe. «Rekorden» min, selv med pulsklokke, er 176 – var jo bare noe jeg måtte fikse 😉 Men det er absolutt ikke noe jeg gjør ofte! Og får jeg sånne voldsomme pulsøkinger, prøver jeg å være veldig bevisst på å roe ned i ettertid og få god hvile.

Etter hvert som jeg har brukt pulsklokke en stund ser jeg noen mønster. Jeg ser at på dårlige dager er puls (inkludert hvilepulsen) høgere enn på gode dager. Jeg ser også at gjør jeg for mye en dag, får jeg gjerne høgere puls dagen etter. Dvs hvis jeg er gira, er det ikke sikkert det gir så stort utslag på pulsen med en gang, så her må man likevel følge med formen. Jeg vet at å stå gir høgere puls enn å sitte, så da prøver jeg å gjøre mest mulig sittende. Kan jeg tilte ryggen litt bak, eller være mer i liggende stilling blir pulsen enda lavere. Jeg har også oppdaget at for mye tanker og «styr» i hodet kan gi høg puls. Og så har jeg oppdaget ventepuls. Selv det å ligge i senga og vente på noe som skal skje, noen som skal komme el, kan gi meg høgere puls.

I det siste har jeg følt at formen min har «stått i stampe», jeg har ikke blitt verre, men ikke kunnet øke aktiviteten heller på flere uker. Da jeg gikk tilbake i loggen min og sjekket, så jeg at gjennomsnittspulsen nok har vært høg i det siste. Har også merket at hvilepulsen har vært høgere enn jeg vet den er på gode dager. Jeg regner med at jeg har vært litt, noen ganger mer, i aktivitetsrus i det siste. Noen ganger, når aktivitetsrusen ikke er så stor, så synes jeg det kan være vanskelig å vite om jeg har energi, eller om jeg lever i aktivitetsrus. Da tror jeg pulsen kan være med å si noe om det. At høgere puls over tid, gjerne betyr aktivitetsrus. Siden jeg har opplevd et kjempekræsj tidligere etter at energi gikk over til aktivitetsrus, prøver jeg å passe godt på så ikke det skjer igjen. Da kan pulsen være til hjelp for å tolke formen.

Jeg trener litt for meg selv og en dag i uken med fysioterapeut. Da bruker jeg/vi pulsen for å se at jeg kan klare å gjøre øvelser innenfor grensene mine.

Nå er det ikke slik at så lenge jeg holder meg innenfor pulsgrensene mine, så kan jeg gjøre hva jeg vil hele dagen. Jeg trenger fremdeles mine 19 timer med hvile/søvn i løpet av dagen. Jeg følger fremdeles en aktivitetsavpassingsplan med faste tider for når jeg skal være i sengen og når jeg kan være oppe. Men pulsklokken hjelper meg å holde igjen. Hjelper meg å holde oppetiden innenfor grensene mine.

Har du erfaring med pulsklokke? Del gjerne i kommentarfeltet 😊

Les mer her:
Jeg har skrevet litt her: En skjør balanse

Totoneimbehl har skrevet om pulskontroll her

Lillemeglede har skrevet Mamma, du piper!

Reklamer

9 thoughts on “Prosjekt pulsklokke

  1. Er imponert over deg, Trine! Du er så flink til å systematisere ting omkring livs- og helsesituasjonen din! Likte dette innlegget godt og føler jeg får lyst til å prøve ut dette selv. Har blodtrykks- og pulsmåler men har aldri likt å bruke den så ofte. Kjenner meg igjen i det du skriver og bruker å kontrollere pulsen ved hjelp av pusteteknikk. Men det å lage en slik oversikt og logge seg selv kan nok være et veldig godt verktøy.

    Håper dagene ellers er fine! 🙂

    Liker

    • Tusen takk, Johnny 😊 Noe må jeg jo gjøre for å prøve å bli bedre av dette 😉
      Lykke til hvis du bestemmer deg for å prøve 😊
      Har fine og rolige dager her 😊 Fortsatt god påske til dere 😊🐣

      Liker

  2. Hehe, dette gjør jeg også! Det er veldig greit, og gjør det veldig enkelt å holde kontroll på hvordan kroppen har det. Har hjulpet meg en del og jeg ser også at jeg har høyere puls på dårlige dager. Veldig fin måling 😉

    Liker

  3. Jeg startet med pulsklokke i går:) Merker det er lite som skal til for at det piper, har også grensene på 50 og 100. Det piper bare jeg snur meg på sofaen, så mulig jeg må stille enda litt opp. Veldig kjekt å ha klokka som sier ifra når man må ta det mer med ro. Den største utfordringen med ME syns jeg er å ta hensyn til kroppen og begrense seg.

    Liker

    • Akkurat det er utfordringen, ja! Det er jo så mye vi har lyst til.

      Det ble mye piping for meg også i starten, nå varierer det hvor mye detblir hver dag. Men jeg synes det er god hjelp til aktivitetsavpassing.

      Lykke til 😊

      Liker

  4. Tilbaketråkk: Strålende sommervær – å ligge inne i | Tornerosesverden

  5. Tilbaketråkk: Jeg er så streng med meg! | Tornerosesverden

  6. Tilbaketråkk: Erfaringer med MIO Alpha pulsklokke uten pulsbelte | Tornerosesverden

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

w

Kobler til %s